“یوگا” طریقی،آزاد و رویه ای صادقانه برای وصول به معرفت و راهی عملی برای تحقق بخشیدن به این رویای دیرینهء آدمی است که از آغاز آفرینش می کوشد تا خویشتن خویش را بشناسد و بر اسرار نفس خود آگاهی یافته،تن و روان خویش را متعادل و تعالی بخشد. (یوگا یک دفینه پنهان شده در اسطوره های از هم پاشیده تاریخ نیست،یوگا یک نیاز است؛نیاز جامعه فعلی،فرهنگ و دانش بشر آینده.(سوامی ساتیاناندا)" یوگا دارای معانی مختلفی است،"داسگوپتا"یکی از علمای این دانش کهن،32تعریف برای یوگا ارائه می دهد از آن جمله می توان به اتحاد و اتصال،رویت و نظارهءخویشتن،کنترل و به زیر یوغ درآوردن و....اشاره کرد."پاتانجلی" مدون کننده یوگای کلاسیک می گوید:«یوگا عبارت است از بازداشتن و متوقف ساختن آگاهی از پذیرش قالبهای محدود و بسته است.یا به عبارتی دیگر فرونشاندن جان است در خاموشی». یوگا راه و روشی عملی است برای کسب تعادل،آرامش و سلامت: انسان امروز نیاز بیشتری به یوگا احساس می کند،زیرا با احساس فاصله از خود نیاز بیشتری به بازگشت به خویشتن حس می کند و یوگا راه کارهای عملی برای رسیدن به این منظور را خارج از کلام و بحث های نظری عملا و به آسانی از کودکی تا کهنسالی در اختیار فرد قرار می دهد.جامعه یوگا بین الملل کاملا مطمئن است که شما هم برای کسب سلامت،آرامش،شناخت خویشتن و توسعه توانایی های ذهنی،جسمی و اجتماعی ناگزیر از استفادهء این فنون عملی و نظری هستید. یوگا طریقی کاملا عملی،جدی و شگفت انگیز است.این راه اسرارآمیز با گذر از هفت مقام،یوگی را به روشن شدگی و کمال رهنمون می شود.پاتانجلی در رساله "یوگاسوترا"،این هفت شهر یا هفت مرحله را چنین بر می شمارد: (Yama)یاما (Nyama)نیاما (Asana)آسانا (Pranayama)پرانایاما (Pratyahara)پراتیاهارا (Dharana)دارانا و (Dhyana)دیانا این هفت مقام،آگاهی بشری را به سوی وحدت و کمال یعنی ((Samady))سامادی که هشتمین منزل طریق یوگاست،پیش می برد.این هشت مقام،جغرافیای سلوک یوگیانه به حساب می آیند.
|